Communicatie, zo doe je dat!

LES 3: De Persconferentie

In de vorige lessen hebben we het over persberichten gehad, maar er zijn natuurlijk meer manieren om met de media in contact te komen. De bekendste daarvan is de persconferentie. Om die te organiseren, moet er een aanleiding zijn. Journalisten houden er niet van om voor flauwekul uit hun werk gehaald te worden. Persconferenties organiseert u daarom alleen als u belangwekkende zaken te melden hebt, die eenduidige, mondelinge toelichting vereisen.

Ga als volgt te werk:
  1. Organiseer de persconferentie op een plaats waar journalisten beroepshalve al vaak zijn, of kies uw eigen kantoor.
  2. Wees een normale gastheer, bedelf journalisten niet onder consumpties, lunches, cadeautjes. Dat wordt gezien als poging tot beď.
  3. Laat de persconferentie leiden door iemand die daar verstand van heeft en het vertrouwen van de journalisten geniet.
  4. Een persconferentie is er voor de pers. Wie niet tot die groep behoort, wordt niet toegelaten. Ook niet uit uw eigen organisatie.
  5. Bereid de persconferentie goed voor. Over elk onderwerp kunt u honderd vragen bedenken. Maak u de antwoorden daarop eigen. Dat geeft u rust en vertrouwen in de goede afloop van de bijeenkomst.
  6. Zorg voor 'lijnen' in uw organisatie om onverwachte vragen toch op de persconferentie te kunnen beantwoorden.
  7. Laat de persconferentie niet langer duren dan een uur.
  8. Begin de bijeenkomst met het nieuws te vertellen en geef daarna gelegenheid tot vragen stellen.
  9. Als veel journalisten op uw persconferentie komen, zitten er evenzoveel 'concurrenten' in de zaal. Houd er rekening mee dat sommigen na afloop nog even apart met u willen praten.
  10. Neem na de persconferentie de tijd om radio en televisie apart te bedienen.
  11. Leg bij de ingang van de zaal waar u de persconferentie geeft een lijst neer waar journalisten hun naam en hun medium op vermelden. Zorg dat u die lijst kent, als de bijeenkomst begint. Dan weet u wie u tegenover u hebt.
  12. Zorg voor duidelijke naambordjes op de tafel voor degenen die tijdens de persconferentie namens uw organisatie het woord voeren.
  13. Vraag u bij elke uitspraak af tot welke krantenkop die kan leiden.
  14. Zorg voor een uitgebreide persmap, met daarin een foto (vrij voor publicatie), een persbericht en achtergrondinformatie.
  15. Stuur de persmap toe aan journalisten die u graag had ontmoet, maar die toch ontbraken.
  16. Schakel een knipseldienst (clipping service) in voor de levering van de stukjes die uw persconferentie oplevert.

Hebt u meer advies nodig? Bel dan 0299 - 690 534 of stuur ons een e-mail. De communicatieprofessionals van de Brandsma Communicatie Groep helpen u graag verder.

Brandsma Communicatie Groep B.V.
Nekkerweg 10 - Noord-Beemster
Postbus 64 - 1462 ZH Midden-Beemster
Tel. (0299) 690534 - Fax. (0299) 690352
E-mail: bp@brandsma.nl


[ Home | Tips | Nieuws | Adressen | Lessen | schrijf ons]