Bij institutionele communicatie gaat het erom de identiteit van de
organisatie aan de man te brengen, bij marketingcommunicatie gaat het om de
verkoopbevordering van een product of dienst. De toegepaste technieken verschillen niet
zoveel van elkaar. Een poster met Artis moet blijven is institutionele, die met Artis
in september half geld marketingcommunicatie. Zowel marketing- als institutionele communicatie munt over het algemeen uit in simpelheid en directheid. Meestal worden bepaalde kenmerken van het product/de dienst of de organisatie gebruikt om het onderscheid met andere producten of organisaties te verduidelijken. In de marketingcommunicatie is het aantal kenmerken per product/dienst bijna altijd veel kleiner dan in de institutionele communicatie. Gaat het bij de promotie van een product om kenmerken als kwaliteit, levensduur, weinig calorieën, service, prijs enzovoorts, bij de promotie van onze organisatie brengen we zaken als: innovatief, sterk management, groeipotentie, moderne technologie, milieubewustzijn, marktleiderschap, ISO-certificering enzovoorts onder de aandacht. |
Brandsma Communicatie Groep B.V. Nekkerweg 10 - Noord-Beemster Postbus 64 - 1462 ZH Midden-Beemster Tel. (0299) 690534 - Fax. (0299) 690352 E-mail: bp@brandsma.nl |